Własny pakiet podróży - Kancelaria Prawna Rachelski & Wspólnicy

12 kwietnia 2024

Anna Domin

Własny pakiet podróży

Osoby, które omijają biura podróży i same załatwiają sobie przelot, pobyt i inne usługi, będą lepiej chronione przez prawo.

Kilkoma kliknięciami komputerowej myszki sami możemy zaplanować wakacje. U jednego przedsiębiorcy można zamówić przelot lub przejazd, u drugiego pobyt w hotelu, a u kolejnego wynajem samochodu czy transport z lotniska. I takie firmy nawet polecają się nawzajem. Tyle że nie jesteśmy chronieni przez prawo, jak podczas korzystania z oferty biura podróży. To się jednak

Usługi powiązane

Gdy przedsiębiorcy się polecają nawzajem lub inna firma pośredniczy w skorzystaniu z różnych ofert, mamy do czynienia z powiązanymi usługami turystycznymi. Określa to projekt nowelizacji dyrektywy w sprawie usług turystycznych, nad którym pracuje Parlament Europejski. A wprowadzenie zasad rządzących powiązanymi usługami turystycznymi zwiększy ochronę turystów, którzy omijają biura podróży i sami łączą różne oferty współpracujących ze sobą firm.
– Polecanie wzajemne swoich usług przez przedsiębiorców musi bezpośrednio prowadzić do zawarcia umowy. Same linki do stron internetowych umieszczane jako reklama to jedynie ogólny, a nie ukierunkowany sposób informowania o dalszych usługach turystycznych. Usługi te wówczas nie będą powiązane – wyjaśnia Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.
Czyli jeśli turysta zamówi lot za pośrednictwem strony internetowej przewoźnika i skorzysta np. z zasugerowanej oferty przedsiębiorcy prowadzącego hotel, to będziemy mieli do czynienia z powiązaną usługą. Podobnie gdy turysta skorzysta ze strony internetowej firmy, która sama usług nie świadczy, jedynie umożliwia skorzystanie z ofert innych przedsiębiorców. Tacy pośrednicy też zostaną zdefiniowani w nowelizacji dyrektywy jako sprzedawcy detaliczni. Paweł Kowalski, radca prawny z Rachelski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza, zaznacza, że po zaproponowanych zmianach konsument, np. rezerwując pokój hotelowy na stronie linii lotniczych, powinien mieć jasność, z kim tak naprawdę zawiera umowę.

Skuteczna reklamacja

W dodatku przed podpisaniem umów przedsiębiorcy będą musieli poinformować konsumenta w sposób jasny i widoczny, że za świadczenie poszczególnej usługi turystycznej odpowiedzialny jest jedynie jej indywidualny dostawca. Czyli za przelot linie lotnicze, a za hotel przedsiębiorca, który go prowadzi. Podobnie, gdy ktoś wynajmie auto, z roszczeniami zwróci się do firmy wypożyczającej auta, a nie do przewoźnika, który umożliwił mu skorzystanie z oferty innego przedsiębiorcy. Czy to rozwiązanie ułatwi skuteczniejszą reklamację usług?
– Bez wątpienia. Pozwoli to ograniczyć sytuacje, kiedy pisma reklamacyjne kierowane są do podmiotów, które nie ponoszą odpowiedzialności za dane usługi, ponieważ są jedynie pośrednikami w zawarciu umowy – mówi Paweł Kowalski. Dodaje, że pozytywnym skutkiem tych zmian może być też krótszy czas reklamacji usług.20

Autor wpisu oraz
Mistrz prawa na stronie rachelski.pl

Anna Domin

Anna Domin

DYREKTOR MARKETINGU

Filozof, Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych, Instytut Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie kreowanie wizerunku w oparciu o strategię marketingową 360, Specjalizuje się w obszarach związanych z marketingiem i PR, budowaniem doświadczania z marką i kreowaniem efektywnej komunikacji z rynkiem. Jej publikacje ukazywały się na łamach takich tytułów jak: Marketing i Biznes, Magazif, Design Alive, Architecture Snob, Architect@Work.