Źródło: Puls Biznesu Dostawca: Puls Biznesu Net S.A. Data: 18 czerwca 2007

Szansa nie tylko na wygrany mecz Jaka będzie Polska po mistrzostwach

Plany są ambitne: kilometry autostrad, kilkudziesięciotysięczne stadiony, zmodernizowane pociągi, nowoczesny transport miejski, dziesiątki nowych hoteli i wygodne lotniska. Presja czasu i międzynarodowego skandalu powinna zdopingować rząd i samorządy do zrealizowania tych obietnic bardziej niż zawiedziony elektorat. Jednak inwestycje zakrojone na taką skalę wiążą się ze sporymi obawami. Już dziś na niektóre materiały budowlane czeka się miesiącami, a limity emisji dwutlenku węgla nie pozwalają zwiększyć produkcji. Brakuje też fachowców, głównie budowlańców. Przeszkadza złe prawo i spory kompetencyjne między urzędnikami. No i pieniądze, a raczej ich brak. Ale nadzieje są wielkie.

Trudno znaleźć branżę, która na dobrej koniunkturze nie skorzysta. A dzięki EURO 2012 z pewnością będzie ona lepsza, choćby przez to, że fundusze unijne trzeba będzie wykorzystać wcześniej i na dodatek w większym stopniu. Sam zaś napływ kibiców i turystów poprawi koniunkturę w sektorze handlowym i turystycznym. Czy Polska zdąży się przygotować? Nie przypominam sobie, by ktoś kiedykolwiek nie zdążył. Dlaczego mielibyśmy być gorsi? przekonuje Krzysztof Łapiński z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Do przeskoczenia

Od kilku miesięcy budowlańcy narzekają nie tyle na wysokie ceny materiałów budowlanych, choć te wzrosły dość mocno, ile na ich brak. Fabryki w Polsce pracują na pełnych obrotach i uruchamiają dodatkowe moce wytwórcze. Ale ogranicza je emisja dwutlenku węgla. Rząd obiecuje negocjacje w sprawie zwiększenia naszego limitu, na razie jednak musimy mieścić się w tych, które mamy. Niektóre materiały budowlane importujemy już z Niemiec i Czech.

Najdłuższy cykl budowy zakładu produkcyjnego w tej branży nie przekracza dwóch lat. Wielu producentów materiałów deficytowych już zwiększa swe moce produkcyjne. Większość upora się z tym do końca 2008 r. Do tego czasu zapotrzebowanie na materiały budowlane, spowodowane mistrzostwami, będzie dopiero w fazie początkowej uspokaja Mirosław Lubarski, dyrektor marketingu Polskich Składów Budowlanych.

Wkrótce inwestorzy zaczną podpisywać pierwsze kontrakty z firmami budowlanymi. Muszą mieć pewność, że budowa się nie przedłuży, bo grozi to międzynarodową kompromitacją. Jak się więc przed tym zabezpieczyć?

Trudno w kontrakcie zapisać klauzulę zabezpieczającą terminowość budowy, zwłaszcza jeśli chodzi o czynniki niezależne od stron umowy. Największe inwestycje będą wykonywać firmy duże, o stabilnej sytuacji finansowej. Postarają się dotrzymać terminów, ponieważ takie inwestycje to dla nich wielka reklama. Jeśli nie zdążą, zła opinia w Europie może mieć dla nich opłakane skutki, także finansowe uważa Seweryn Kowalczyk z kancelarii prawnej Rachelski i Wspólnicy.

Największe inwestycje będą realizowały konsorcja firm budowlanych z całej Europy. Do władz miast organizatorów już zgłaszają się firmy z Niemiec, Francji czy Portugalii. A polskie przedsiębiorstwa szykują się do kooperacji z nimi.

Z uwagi na wielkość planowanych inwestycji prawdopodobny jest udział naszej firmy w składach dużych konsorcjów, spełniających kryteria przetargowe i zdolnych do konkurowania z krajowymi i zagranicznymi potentatami w branży. Już prowadzimy wstępne rozmowy z naszymi krajowymi i zagranicznymi partnerami zapewnia Eugeniusz Zawadzki, dyrektor ds. kontraktów inwestycyjnych w firmie Bartimpex.

WARSZAWA

Stadion Narodowy

55 tys. widzów,

koszt budowy całego kompleksu

to 1225 mln zł

Stadion Narodowy w miejscu Stadionu Dziesięciolecia to inwestycja rządowa. Niedawno ogłoszono konkurs na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną kompleksu na 37 hektarach w centrum Warszawy. Oprócz boiska powstanie hala widowiskowa, hotel i centrum biznesowe, basen olimpijski, korty tenisowe i parkingi. Latem ruszą przygotowania do rozbiórki Stadionu Dziesięciolecia. Inwestycję sfinansuje głównie budżet państwa.

Miasto zamierza do 2012 r. dokończyć istniejącą linię metra i zbudować kolejną, ze stacją tuż przy stadionie. Ponadto planuje się wiele inwestycji infrastrukturalnych jak: przebudowa części Wisłostrady, Alej Jerozolimskich, domknięcie obwodnicy śródmiejskiej. Przed mistrzostwami powstaną również dwa mosty: Krasińskiego i Północny. Ważne będzie również dokończenie rewitalizacji Krakowskiego Przedmieścia. Na liście priorytetów znalazło się także poprawienie komunikacji miejskiej, głównie przez budowę szybkich połączeń tramwajowych. Ratusz szacuje wartość swoich inwestycji na 12-15 mld zł. Rozbudowane będzie również lotnisko, by mogło przyjmować nawet 12 mln pasażerów rocznie. Gruntownej modernizacji ma być poddany także należący do PKP Dworzec Wschodni.

Emil Górecki