12 kwietnia 2024
Anna Domin
Podwładny, szkoląc się na polecenie przełożonego, jest w pracy
Firma chce kompleksowo przeszkolić pracowników kilku działów. Część z nich odbędzie kursy w czasie pracy, inni poza godzinami wykonywania swoich obowiązków. Kiedy szkolenie pracownicze zaliczane jest do czasu pracy?
Przepisy kodeksu pracy nie określają wyraźnie zasad zaliczania szkoleń, w których uczestniczy pracownik, do czasu pracy. Nie budzi wątpliwości, że wlicza się do niego udział w tych kursach, które odbywają się w ramach stosunku pracy, czyli w trakcie godzin pracy. Podobnie, jeśli obowiązek uczestnictwa w szkoleniach wynika z przepisów prawa. Przykładowo szkolenia z zakresu bhp, zgodnie z art. 2373 par. 3 k.p., zaliczane są do czasu pracy niezależnie od tego, czy miały miejsce w godzinach wykonywania obowiązków, czy poza nimi. Przeważająca część doktryny opowiada się za zaliczeniem do czasu pracy szkoleń, w których podwładny uczestniczy na polecenie przełożonego. Przyjmuje się bowiem, że udział w takich obowiązkowych zajęciach jest równoznaczny z pozostawaniem pracownika w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do jej wykonywania (art. 128 par. 1 k.p.). Jeżeli uczestnictwo w takich kursach powoduje przekroczenie norm czasu pracy, to po stronie pracodawcy powstanie obowiązek wypłaty uczestniczącym w nim pracownikom wynagrodzenia za godziny nadliczbowe. W przypadku, gdy takie obowiązkowe szkolenie odbywa się w dniu, który dla pracownika jest wolny od pracy (np. w sobotę), pracodawca zgodnie z art. 1512 k.p. powinien udzielić mu innego dnia wolnego.
Odrębnego potraktowania wymaga sytuacja, w której szkolenia odbywają się poza ramami stosunku pracy, chociaż w funkcjonalnym związku z nim. Chodzi tu głównie o umowy szkoleniowe zawierane z pracownikiem. W tym kontekście należy przytoczyć wyrok Sądu Najwyższego z 25 stycznia 2005 r. (sygn. I PK 144/04, OSNP 2005/17/265), zgodnie z którym praktyczne szkolenie pracowników powinno się odbywać w ramach stosunku pracy, natomiast poza tym stosunkiem może być organizowane tylko wtedy, gdy szkoleniowy cel i metody działania wyraźnie dominują nad wykonywaniem obowiązków pracowniczych.
Autor wpisu oraz Mistrz prawa na stronie rachelski.pl
Anna Domin
DYREKTOR MARKETINGU
Filozof, Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych, Instytut Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie kreowanie wizerunku w oparciu o strategię marketingową 360, Specjalizuje się w obszarach związanych z marketingiem i PR, budowaniem doświadczania z marką i kreowaniem efektywnej komunikacji z rynkiem. Jej publikacje ukazywały się na łamach takich tytułów jak: Marketing i Biznes, Magazif, Design Alive, Architecture Snob, Architect@Work.