Jakie obowiązki ma pracodawca przejmujący zakład pracy od innego przedsiębiorcy - Kancelaria Prawna Rachelski & Wspólnicy

12 kwietnia 2024

Anna Domin

Jakie obowiązki ma pracodawca przejmujący zakład pracy od innego przedsiębiorcy

Przedsiębiorca przejmujący zakład pracy lub jego część od […]

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna Data: 13.09.2010 Autor: Wojciech Ostrowski

Przedsiębiorca przejmujący zakład pracy lub jego część od innego przedsiębiorcy staje się dla zatrudnionych w nim pracowników pracodawcą. Jakie w związku z tym ciążą na nim obowiązki? Pracodawca przejmujący zakład pracy lub jego część staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Nie oznacza to jednak, że stary pracodawca zostaje zwolniony z odpowiedzialności wobec przejmowanych pracowników. Zasadą jest bowiem, że za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy powstałe przed przejściem zakładu pracy stary i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie. Powinności pracodawców w tym zakresie określa art. 231 k.p. i nie mogą być one zmienione lub zawieszone w toku ich indywidualnych uzgodnień (wyrok SN z 3 kwietnia 2007 r., II PK 245/06). Obowiązkiem obu pracodawców jest poinformowanie pracowników świadczących pracę na podstawie umowy o pracę o zbliżających się zmianach. Jeżeli nie działają u nich organizacje związkowe, dotychczasowy i nowy pracodawca informują na piśmie swoich pracowników (każdego indywidualnie) o przewidywanym terminie przejścia zakładu lub jego części na innego pracodawcę, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania. Przekazanie informacji powinno nastąpić co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy. W zawiadomieniu należy umieścić pouczenie o możliwości rozwiązania przez pracowników stosunku pracy bez wypowiedzenia za siedmiodniowym uprzedzeniem oraz o tym, że rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem. Pracownikom świadczącym pracę na innej podstawie niż umowa o pracę (np. powołanie, wybór) nowy pracodawca, z dniem przejęcia zakładu pracy, zobowiązany jest zaproponować nowe warunki pracy i płacy, wskazując termin, nie krótszy niż 7 dni, do którego pracownicy mogą złożyć oświadczenie o tym, czy je przyjmują.

Chcemy, aby nasze artykuły były dla Ciebie interesujące i zawierały praktyczne informacje. Oddaj głos w naszej sondzie i zdradź nam, jakie tematy są dla Ciebie szczególnie ważne.

Autor wpisu oraz
Mistrz prawa na stronie rachelski.pl

Anna Domin

Anna Domin

DYREKTOR MARKETINGU

Filozof, Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych, Instytut Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie kreowanie wizerunku w oparciu o strategię marketingową 360, Specjalizuje się w obszarach związanych z marketingiem i PR, budowaniem doświadczania z marką i kreowaniem efektywnej komunikacji z rynkiem. Jej publikacje ukazywały się na łamach takich tytułów jak: Marketing i Biznes, Magazif, Design Alive, Architecture Snob, Architect@Work.