12 kwietnia 2024
Anna Domin
Ekwiwalent za urlop
Czy ekwiwalent za urlop wypłaca się z wynagrodzeniem?
31 sierpnia kończy się umowa z pracownikiem, który ma 7 dni niewykorzystanego urlopu. 31 sierpnia jest dniem wypłaty wynagrodzenia. Czy ekwiwalent za urlop można ująć na liście płac i wypłacić razem z wynagrodzeniem? I czy koszt uzyskania przychodów i kwota wolna się nie zmienią?
Urszula Młynarczyk, radca prawny w Kancelarii Rachelski i Wspólnicy
TAK. Ekwiwalent pieniężny może i powinien zostać wypłacony razem z wynagrodzeniem. Należy wyodrębnić go w składnikach wynagrodzenia, poprzez wskazanie, że kwota stanowi ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop.
Podstawa prawna wypłaty ekwiwalentu
Zgodnie z art. 171 kodeksu pracy, w przypadku gdy pracownik nie wykorzystał przysługującego mu urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy przysługuje mu ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop. Przepis ten normuje sytuację, w której pracownik nie wykorzystał przysługującego mu urlopu w naturze. Zobowiązuje on pracodawcę do wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop w dacie wypłaty wynagrodzenia. Zasady ustalania wysokości ekwiwalentu normuje rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop.
Klaudia Krzyżanowska
Opiekun Klienta
Potrzebujesz pomocy prawnej? Zamów teraz BEZPŁATNĄ konsultację i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.
Darmowa konsultacja
Ekwiwalent za urlop ma charakter świadczenia jednorazowego i jest zastępczą formą wykorzystania urlopu, do którego pracownik nabywa prawo w wyniku ustania stosunku pracy.
Możliwość ujęcia ekwiwalentu na liście płac
Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop może zostać umieszczony na liście płac u danego pracodawcy, przepisy prawa pracy nie zawierają w tej materii żadnych ograniczeń. Ekwiwalent pieniężny może i powinien zostać wypłacony razem z wynagrodzeniem, z tym że należy wyodrębnić go w składnikach wynagrodzenia, poprzez wskazanie, że kwota stanowi ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop.
Wpływ ekwiwalentu na koszty uzyskania przychodów i podatek dochodowy
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych dla osób wykonujących pracę w ramach stosunku pracy przewiduje zryczałtowaną wysokość kosztów uzyskania przychodu, w wysokości miesięcznie 102,25 zł, kwota ta nie ulega zmianie w związku z wypłatą ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany przez pracownika urlop.
Definicja przychodu w kontekście ekwiwalentu
Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera definicję przychodu, i zgodnie z tą definicją „Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych”. W oparciu o tę definicję ekwiwalent za niewykorzystany urlop zaliczyć należy do kategorii przychodów podlegających opodatkowaniu.
Brak wpływu ekwiwalentu na kwotę wolną od podatku
Wysokość kwoty wolnej od podatku również nie ulegnie zmianie w związku z wypłatą ekwiwalentu pieniężnego, wspomniana ustawa nie zawiera w tej materii żadnych regulacji pozwalających modyfikować wysokość kwoty wolnej od podatku.
Autor wpisu oraz Mistrz prawa na stronie rachelski.pl

Anna Domin
DYREKTOR MARKETINGU
Filozof, Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych, Instytut Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie kreowanie wizerunku w oparciu o strategię marketingową 360, Specjalizuje się w obszarach związanych z marketingiem i PR, budowaniem doświadczania z marką i kreowaniem efektywnej komunikacji z rynkiem. Jej publikacje ukazywały się na łamach takich tytułów jak: Marketing i Biznes, Magazif, Design Alive, Architecture Snob, Architect@Work.