Czy pracownik musi wykonywać dodatkowe, nieobjęte umową o pracę, obowiązki - Kancelaria Prawna Rachelski & Wspólnicy

12 kwietnia 2024

Anna Domin

Czy pracownik musi wykonywać dodatkowe, nieobjęte umową o pracę, obowiązki

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna Data: 07 grudnia 2009 r. Autor: Urszula Młynarczyk

W umowach o pracę lub w zakresie obowiązków pracownicy często są obligowani do wykonywania innych czynności zleconych przez pracodawcę bez wskazania o jakie obowiązki chodzi.

Czy pracownik musi wykonywać takie dodatkowe obowiązki, jeśli nie wynikają one z umowy o pracę?

Pracownik nie jest zobligowany do wykonywania dodatkowych obowiązków nieobjętych umową o pracę. Podstawowy zakres obowiązków pracownika jest ustalony przez pracodawcę w umowie o pracę, a następnie uszczegóławiany często w tzw. zakresie czynności (obowiązków), który nie może być odmienny od rodzaju umówionej pracy ani też wykraczać poza rodzaj umówionej pracy. Często jednak w szczegółowych zakresach obowiązków pracowników pracodawcy zamieszczają klauzule końcowe o treści: wszelkich innych czynności zleconych przez pracodawcę. Takie klauzule nie dają jednak pracodawcy możliwości powierzenia pracownikowi dowolnego dodatkowego zadania. Może zdarzyć się, więc, że pracodawca powierzy pracownikowi dodatkowe czynności nieobjęte zakresem w umowie o pracę lub zakresem obowiązków, jednak czynności te nie mogą odbiegać od zakresu umówionej pracy, a pracownikowi w takim przypadku przysługuje wynagrodzenie dodatkowe w związku z ich wykonywaniem.

Klaudia Krzyzanowska

Klaudia Krzyżanowska

Opiekun Klienta

Potrzebujesz pomocy z zakresu prawa pracy? Zamów teraz BEZPŁATNĄ konsultację i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.

Darmowa konsultacja

Ponadto wykonywanie innych czynności, nawet jeśli mieści się w zakresie wykonywanej pracy przez pracownika, należy traktować jako zdarzenia incydentalne i wyjątkowe. Biorąc zatem powyższe pod uwagę, wszelkie nieprecyzyjne zapisy w umowie o pracę czy też w zakresach czynności, a dotyczące konieczności wykonywania przez pracownika dodatkowych zadań, bez doprecyzowania, jakich, należy interpretować, co do zasady, na korzyść pracownika. Oznacza to, że pracownik może odmówić wykonywania dodatkowych zadań niezgodnych z charakterem jego pracy czy też zupełnie odbiegających od charakteru jego zatrudnienia, nawet jeśli pracodawca zaproponuje mu dodatkowe wynagrodzenie. Może też odmówić wykonywania zadań dodatkowych odpowiadających charakterowi zatrudnienia, jeśli pracodawca nie będzie wypłacał pracownikowi należnego wynagrodzenia z tego tytułu, np. wynagrodzenia za pracę w nadgodzinach.

Autor wpisu oraz
Mistrz prawa na stronie rachelski.pl

Anna Domin

Anna Domin

DYREKTOR MARKETINGU

Filozof, Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych, Instytut Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie kreowanie wizerunku w oparciu o strategię marketingową 360, Specjalizuje się w obszarach związanych z marketingiem i PR, budowaniem doświadczania z marką i kreowaniem efektywnej komunikacji z rynkiem. Jej publikacje ukazywały się na łamach takich tytułów jak: Marketing i Biznes, Magazif, Design Alive, Architecture Snob, Architect@Work.