Czy 2025 będzie rokiem wyroków TSUE w sprawach SKD? - Kancelaria Prawna Rachelski & Wspólnicy

26 lutego 2025

Wojciech Ostrowski

Czy 2025 będzie rokiem wyroków TSUE w sprawach SKD?

W ostatnich dniach dużo się mówiło o sankcji kredytu darmowego, a to za sprawą Przełomowego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 13 lutego 2025 (C-472/23)  – przełomowego w tym znaczeniu, że był to pierwszy wyrok w sprawie polskiej. Sprawa została skierowana do TSUE przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, I Wydział Cywilny na kanwie sporu, w którym powód dochodził odsetek oraz pozaodsetkowych kosztów kredytu wywodząc swoje roszczenie z sankcji kredytu darmowego.

Czym jest Sankcja Kredytu Darmowego (SKD)?

Sankcja Kredytu Darmowego jest to narzędzie prawne mające na celu ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami banków. Generalnie pytania prejudycjalne sądu polskiego i cała sprawa oscylowały wokół kwestii obowiązków informacyjnych po stronie banków, ich niedopełnienia i ewentualnego przełożenia tego na możliwość pełnego skorzystania z sankcji kredytu darmowego (SKD).

Klaudia Krzyzanowska

Klaudia Krzyżanowska

Opiekun Klienta

Ratuj swoje finanse! Zamów teraz BEZPŁATNĄ analizę umowy kredytowej i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.

Darmowa analiza umowy

Wyrok TSUE, jakkolwiek przełomowy, nie rozwiązuje wszystkich kwestii związanych z korzystaniem z SKD. Aby właściwie zrozumieć jego sens, należy przyjrzeć się kontekstowi sprawy, z której wynika. Przede wszystkim warto zauważyć, że powództwa w sprawach SKD składane są nie tylko bezpośrednio przez kredytobiorców – konsumentów reprezentowanych przez profesjonalnych pełnomocników, ale również przez różnego rodzaju firmy odszkodowawcze, które na zasadzie cesji nabywają roszczenia z takich umów, a następnie same występują z pozwem. Z dostępnych publikacji prasowych można wywnioskować, że około 50% spraw SKD toczy się z powództwa firm odszkodowawczych.

Kluczowe pytania polskich sądów do TSUE w sprawie SKD

Istotnym aspektem w tego rodzaju postępowaniach są zarzuty dotyczące błędnego wyliczenia Rzeczywistej Rocznej Stopy Oprocentowania (RRSO), co wiąże się z naruszeniem obowiązków informacyjnych. To właśnie w kontekście takiego sporu Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, I Wydział Cywilny, wystąpił do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z trzema pytaniami prejudycjalnymi, które – w uproszczeniu – można przedstawić następująco:

  1. Czy błędne podanie w umowie kredytu konsumenckiego Rzeczywistej Rocznej Stopy Oprocentowania, niejako z automatu uzasadnia możliwość pełnego skorzystania z sankcji kredytu darmowego,
  2. Czy w przypadku, gdy umowa kredytu konsumenckiego przewiduje możliwość zwiększenia opłat pobieranych przez bank w trakcie obowiązywania umowy (zwiększenia kosztów związanych z wykonywaniem umowy), warunki i zasady dokonywania zwiększania takich opłat powinny być precyzyjnie określone zgodnie z wymogami regulacji europejskich,
  3. Czy polski model sankcji kredytu darmowego wynikający z ustawy o kredycie konsumenckim przewidujący jedną surową sankcję niezależnie od stopnia naruszenia przepisu jest zgodny z obowiązująca na gruncie przepisów unijnych zasadą proporcjonalności.

Jeśli chodzi o odpowiedź na pierwsze pytanie, to TSUE podtrzymał prezentowane dotychczas stanowisko, chociażby zawarte w wyroku z dnia 23 stycznia 2025 r. (C- 677/23) w tzw. „sprawie słowackiej”, z którego wynika obowiązek transparentności RRSO, w tym znaczeniu, że w umowie kredytu konsumenckiego muszą być jasno i precyzyjnie wskazane wszystkie założenia, na podstawie których wyliczana jest Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania. Jednocześnie TSUE wskazał, że RRSO obliczane jest na dzień zawarcia umowy i zakłada się, że umowa będzie obowiązywała przez uzgodniony okres.

Błędne podanie RRSO, a sankcja kredytu darmowego

Jeśli następnie okaże się, że wysokość RRSO została zawyżona a to z tego powodu, że jakiś element umowy przyjęty do wyliczenia RRSO został uznany za nieuczciwy w rozumieniu art. 6 ust.1 dyrektywy 93/13, a tym samym niewiążący konsumenta – to zdaniem TSUE nie stanowi to samo w sobie naruszenia obowiązku informacyjnego, o którym mowa w dyrektywnie 2008/48/WE w sprawie umów o kredycie konsumenckim. A contrario w/w wyrok można interpretować w ten sposób, że jeśli wartość RRSO została zawyżona i rodzi to określone negatywne konsekwencje dla konsumenta, przykładowo finansowe, to może to stanowić naruszenie obowiązków informacyjnych i prowadzić do zastosowania sankcji kredytu darmowego.

Przejrzystość warunków zwiększania opłat w umowach kredytowych

Odnosząc się do pytania drugiego TSUE stwierdził, że art. 10 ust.2 lit.k) dyrektywy 2008/48/WE należy interpretować w ten sposób, że jeśli umowa o kredyt przewiduje pewne okoliczności uzasadniające zwiększenie opłat związanych z wykonywaniem umowy, przy czym właściwie poinformowany oraz dostatecznie uważny i rozsądny konsument nie jest w stanie zweryfikować ich wystąpienia, ani ich wpływu na te opłaty, stanowi to naruszenie obowiązku informacyjnego wynikającego z w/w dyrektywy, o ile wskazanie to może podważyć możliwość dokonania przez konsumenta oceny zakresu jego zobowiązań. Przekładając to na bardziej zrozumiały język umowa powinna zawierać postanowienia opisujące w sposób jasny i zrozumiały warunki zwiększenia opłat związanych z jej wykonywaniem. Jeśli umowa opiera się jedynie na wskaźnikach lub odsyła do wykresów, które dla przeciętnego konsumenta są trudne do zweryfikowania i przez to nie jest on w stanie ani ocenić okoliczność uzasadniających dokonanie takich podwyżek, ani zrozumieć zakresu swojego zobowiązania to stanowi to przejaw naruszenia obowiązków informacyjnych.

Czy sankcja kredytu darmowego jest zgodna z zasadą proporcjonalności?

Przechodząc do ostatniego, w zasadzie kluczowego pytania, a związanego z tzw. miarkowaniem sankcji, TSUE stwierdził, że art.23 dyrektywy 2008/48/WE  w związku z jej motywem 47 należy interpretować w ten sposób że nie stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które przewiduje – w przypadku naruszenia obowiązku informacyjnego nałożonego na kredytodawcę zgodnie z art.10 ust.2 tej dyrektywy – jednolitą sankcję polegającą na pozbawieniu kredytodawcy prawa do odsetek i opłat, niezależnie od indywidualnego stopnia wagi takiego naruszenia, o ile naruszenie to może podważać możliwość oceny przez konsumenta jego zobowiązań. I znowu przekładając to na bardziej zrozumiały język TSUE stwierdził, że przepisy unijne, które w sposób bezkompromisowy chronią prawa konsumentów nie stoją na przeszkodzie aby przepisy krajowe (ustawa o kredycie konsumenckim) stosowały w pełnym zakresie sankcję kredytu darmowego, niezależnie od stopnia naruszenia, o ile naruszenie to uniemożliwia konsumentowi racjonalną ocenę zakresu jego zobowiązań.

Czy 2025 będzie przełomowym rokiem dla SKD?

Tak, jak wspomniano, wyrok TSUE z 13 lutego 2025 r. jest pierwszym, ale z pewnością nie ostatnim wyrokiem Trybunał w sprawach polskich związanych z sankcją kredytu darmowego. W kolejce czeka bowiem kilkanaście kolejnych pytań sformułowanych przez polskie sądy, których ciężar gatunkowy wydaje się o wiele bardziej doniosły niż pytania zadane przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, I Wydział Cywilny 25 lipca 2023 r. Należy też zwrócić uwagę, że nie tylko TSUE jest zasypywane pytaniami polskich sądów w sprawie sankcji kredytu darmowego. Ostatnio również Sąd Okręgowy w Poznaniu zadał 3 pytania związane z sankcją kredytu darmowego do Sądu Najwyższego. Pytania te w pewnym zakresie pokrywają się z pytaniami do TSUE, ale w sumie nie ma to znaczenia, ważne jest, aby jak najszybciej uzyskać na nie odpowiedzi. Niewykluczone zatem, że rok 2025 będzie przełomowy dla ukształtowania się linii orzeczniczej w sprawach sankcji kredytu darmowego.

Radca prawny Wojciech Ostrowski

Autor wpisu oraz
Mistrz prawa na stronie rachelski.pl

Wojciech Ostrowski

Wojciech Ostrowski

Wspólnik zarządzający

Prawnik biznesowy od 1986 roku, mediator przy Sądzie Okręgowym w Warszawie. Lubi dzielić się wiedzą. Ekspert w zakresie uwalniania od toksycznych kredytów. Specjalizuje się w problematyce związanej z inwestycjami kapitałowymi, obrotem papierami wartościowymi, restrukturyzacją podmiotów gospodarczych. Znawca problemów prawa bankowego i handlowego oraz zagadnień z zakresu prawa pracy. Wieloletni pracownik sektora bankowego.