O czym musi pamiętać sprzedający, a o czym nabywca? Rozwiązania prawne:
Wedle definicji kodeksu cywilnego przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Co wchodzi w skład przedsiębiorstwa?
Są to m.in:
nazwa przedsiębiorstwa,
własność nieruchomości lub ruchomości w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów,
prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości,
wierzytelności,
koncesje,
patenty,
majątkowe prawa autorskie,
tajemnice przedsiębiorstwa,
księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, itp.
Należy pamiętać również o zaciągniętych zobowiązaniach w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, które również są związane z przedsiębiorstwem, a z których sprzedaż przedsiębiorstwa nie zwalnia zbywcy.
Mówiąc prościej: sprzedawca przedsiębiorstwa jest zobowiązany do długów, jakie istnieją w trakcie daty sprzedaży swojej działalności gospodarczej. Jednak przy nabyciu przedsiębiorstwa z długiem – nabywca staje się współodpowiedzialny solidarnie ze zbywcą za tego rodzaju zobowiązania. Ułaskawia go jedynie fakt, że w chwili nabycia firmy nie wiedział o istniejących długach, mimo zachowania należytej staranności, chęci dowiedzenia się o wszystkich aspektach nabytej działalności gospodarczej.
W umowie sprzedaży warto zatem uregulować kwestię zaspokojenia długów istniejących i wymagalnych w trakcie daty sprzedaży. W tym wzajemnych rozliczeń kupującego i sprzedającego w związku z zapłatą takich zobowiązań.
Przy sprzedaży przedsiębiorstwa zbywca powinien zwrócić uwagę przede wszystkim na:
1. Poprawne oszacowanie wartości przedsiębiorstwa.
2. Zabezpieczenie kwestii związanych z poufnością transakcji.
Poprawne oszacowanie wartości przedsiębiorstwa – nie powinno stanowić trudności, kiedy firma nie posiada
większego majątku ruchomego, nieruchomości bądź zobowiązań. Większe przedsiębiorstwa muszą zasięgnąć pomocy specjalisty z zakresu wyceny przedsiębiorstw, żeby poprawnie wycenić majątek, jaki dana firma posiada. Wycena ta pozwoli zbywcy osądzić, jaka cena będzie adekwatna w stosunku do wartości sprzedawanego majątku.
Zabezpieczenie kwestii związanych z poufnością transakcji – nabywca w celu zabezpieczenia własnego interesu, przed podjęciem decyzji o zakupie istniejącej działalności powinien dokonać analizy sytuacji przedsiębiorstwa. Jak to zrobić? Analizę sytuacji danej firmy najlepiej określić poprzez audyt (tzw. due-dilligence). Audyt pozwoli na udostępnienie potencjalnemu kupcowi, jak i jego audytorom (księgowym, prawnikom, itp.) dokumentów związanych z prowadzoną firmą – dokumenty finansowe, płacowo-kadrowe, umowy zawarte w ramach przedsiębiorstwa, itp.
W okolicznościach udostępniania dokumentów powinna być zastosowana oczywiście umowa o zachowaniu poufności (NDA). Na podstawie takiej umowy zawartej pomiędzy zbywcą i nabywcą – kupujący zobowiązuje się do zachowania poufności i nie ujawniania jakichkolwiek dokumentów, czy informacji, jakie zostały mu udostępnione w ramach prowadzonego audytu. Zawarcie tej umowy to zabezpieczenie dla sprzedającego, szczególnie, że w ramach dokumentacji przedsiębiorstwa może znaleźć się know-how, którego ujawnienie osobom trzecim (konkurencji) mogło by być zagrożeniem dla interesu zbywcy przedsiębiorstwa.
Kancelaria Rachelski i Wspólnicy
Autor wpisu oraz Mistrz prawa na stronie rachelski.pl
Anna Domin
DYREKTOR MARKETINGU
Filozof, Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych, Instytut Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie kreowanie wizerunku w oparciu o strategię marketingową 360, Specjalizuje się w obszarach związanych z marketingiem i PR, budowaniem doświadczania z marką i kreowaniem efektywnej komunikacji z rynkiem. Jej publikacje ukazywały się na łamach takich tytułów jak: Marketing i Biznes, Magazif, Design Alive, Architecture Snob, Architect@Work.