Sprzedam biznes aspekty prawne cz.III - Kancelaria Prawna Rachelski & Wspólnicy

20 listopada 2017

Anna Domin

Sprzedam biznes aspekty prawne cz.III

W poprzedniej części wyjaśniliśmy Ci, jakie są najważniejsze elementy procedury poprzedzającej sprzedaż firmy (jednoosobowej działalności gospodarczej). Załóżmy zatem, że znalazłeś kupca, ustaliliście cenę sprzedaży. I co o dalej?

Dalej powstaje Umowa Sprzedaży Przedsiębiorstwa.

Co powinna określać taka umowa? – Przede wszystkim prawa i obowiązki zarówno sprzedającego, jak i kupującego.
W w/w umowie koniecznie trzeba wymienić wszystkie składniki przedsiębiorstwa, jakie wchodzą w zakres przedmiotu sprzedaży zgodnie z art. 55 (2) KC.
„czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.”

Jeśli więc zbywca chciałby wyłączyć jakiś składnik przedsiębiorstwa z umowy, powinien doprecyzować owe wyłączenie w treści umowy.
Pomówmy teraz o zobowiązaniach związanych z przedsiębiorstwem przy – Uwaga Sprzedam Biznes!
Sprzedaż przedsiębiorstwa w żadnym wypadku nie zwalnia zbywcy z obowiązku, jakim jest spłata długów zaciągniętych przed dokonaniem sprzedaży. Świadczy o tym art. 55 (4) KC. „nabywca przedsiębiorstwa jest odpowiedzialny solidarnie ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, chyba że w chwili nabycia nie wiedział o tych zobowiązaniach, mimo zachowania należytej staranności. Odpowiedzialność nabywcy ogranicza się do wartości nabytego przedsiębiorstwa według stanu w chwili nabycia, a według cen w chwili zaspokojenia wierzyciela. Odpowiedzialności tej nie można bez zgody wierzyciela wyłączyć ani ograniczyć.”
Strony wzajemnie ponoszą więc odpowiedzialność za istniejące zobowiązania, o ile strona nabywająca została przed sprzedażą poinformowana o zobowiązaniach, jakie przedsiębiorstwo posiadało przed jego nabyciem. W wypadku w/w istniejących zobowiązań w dacie sprzedaży strony powinny ustalić w umowie kwestię wzajemnych rozliczeń.
W tej kwestii ważne jest również zdanie wierzyciela, który może żądać zapłaty zobowiązania powstałego przed datą sprzedaży od zbywcy, jak i od nabywcy.
Co na to Nabywca?

Z jego punktu widzenia nie będzie on dopowiedziany za w/w zobowiązania jedynie, gdy nie wiedział on o zobowiązaniach mimo dochowania należytej staranności przy zawieraniu umowy.

O czym warto wiedzieć : umowa sprzedaży przedsiębiorstwa powinna być zawarta w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.

O czym warto pamiętać:

– jeżeli w skład przedsiębiorstwa wchodzi nieruchomość, to umowa sprzedaży przedsiębiorstwa powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. Zgodnie z przepisami aby skutecznie zbyć nieruchomość umowa musi mieć formę aktu notarialnego.

– sprzedaż przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Obowiązek zapłaty podatku będzie obciążać nabywcę przedsiębiorstwa.

Autor wpisu oraz
Mistrz prawa na stronie rachelski.pl

Anna Domin

Anna Domin

DYREKTOR MARKETINGU

Filozof, Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych, Instytut Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie kreowanie wizerunku w oparciu o strategię marketingową 360, Specjalizuje się w obszarach związanych z marketingiem i PR, budowaniem doświadczania z marką i kreowaniem efektywnej komunikacji z rynkiem. Jej publikacje ukazywały się na łamach takich tytułów jak: Marketing i Biznes, Magazif, Design Alive, Architecture Snob, Architect@Work.