Urlop rodzicielski po wykorzystaniu dodatkowego macierzyńskiego - Kancelaria Prawna Rachelski & Wspólnicy

12 kwietnia 2024

Anna Domin

Urlop rodzicielski po wykorzystaniu dodatkowego macierzyńskiego

Pracownica urodziła w czerwcu dziecko. Kiedy i na jakich zasadach rodzice będą mogli wykorzystać dni poświęcone na opiekę nad potomkiem? […]

Pracownica urodziła w czerwcu dziecko. Kiedy i na jakich zasadach rodzice będą mogli wykorzystać dni poświęcone na opiekę nad potomkiem?

W czerwcu do kodeksu pracy (k.p.) został wprowadzony nowy rodzaj świadczenia – urlop rodzicielski. Art. 1821a par. 1 k.p. przyznaje pracownikowi (zarówno matce, jak i ojcu dziecka) prawo do niego bezpośrednio po wykorzystaniu dodatkowego urlopu macierzyńskiego w pełnym wymiarze. Ten wynosi do 6 tygodni w przypadku urodzenia jednego dziecka lub do 8 tygodni w przypadku większej liczby dzieci urodzonych przy jednym porodzie. Wymiar urlopu rodzicielskiego jest stały – wynosi do 26 tygodni niezależnie od liczby urodzonych dzieci.
Świadczenie to może być udzielone jednorazowo lub maksymalnie w 3 częściach, z których żadna nie może być krótsza niż 8 tygodni, przypadających bezpośrednio jedna po drugiej – w wymiarze wielokrotności tygodnia.
Z urlopu rodzicielskiego mogą jednocześnie korzystać oboje rodzice dziecka, jednak w takim przypadku jego łączny wymiar nie może przekroczyć 26 tygodni.
Z pisemnym wnioskiem o udzielenie urlopu rodzicielskiego pracownik może wystąpić w terminie nie krótszym niż 14 dni przed jego rozpoczęciem, a pracodawca jest zobowiązany uwzględnić jego prośbę. Tak wynika z art. 1821a par. 4 k.p. Pracownik powinien określić termin zakończenia dodatkowego urlopu macierzyńskiego, a w przypadku, gdy wniosek dotyczy kolejnej jego części – datę sfinalizowania poprzedniej oraz liczbę wykorzystanych dni.
Pracownik składający wniosek dołącza do niego pisemne oświadczenie o braku zamiaru korzystania ze świadczenia przez drugiego z rodziców dziecka albo o okresie, w którym ta druga osoba zamierza pójść na urlop rodzicielski.

Autor wpisu oraz
Mistrz prawa na stronie rachelski.pl

Anna Domin

Anna Domin

DYREKTOR MARKETINGU

Filozof, Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych, Instytut Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie kreowanie wizerunku w oparciu o strategię marketingową 360, Specjalizuje się w obszarach związanych z marketingiem i PR, budowaniem doświadczania z marką i kreowaniem efektywnej komunikacji z rynkiem. Jej publikacje ukazywały się na łamach takich tytułów jak: Marketing i Biznes, Magazif, Design Alive, Architecture Snob, Architect@Work.