Etat w instytucie nie zawsze trzeba obsadzać w konkursie - Kancelaria Prawna Rachelski & Wspólnicy

12 kwietnia 2024

Anna Domin

Etat w instytucie nie zawsze trzeba obsadzać w konkursie

Instytut badawczy chce zatrudnić na stałe pracownika naukowego, z którym współpracował w ramach czasowego kontraktu. Czy musi przeprowadzić konkurs?

Nie, ale tylko po spełnieniu pewnych warunków. Co prawda zgodnie z art. 43 ust. 7 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1095) zatrudnienie pracownika naukowego powinno być poprzedzone konkursem, a jego tryb określa statut instytutu. W praktyce wydawane są regulaminy, które precyzują tę ogólną zasadę. Wymogu tego nie stosuje się jednak m.in. w przypadku zatrudnienia na czas określony pracownika naukowego na tym samym stanowisku, jeżeli poprzednia umowa o pracę była zawarta na czas nie krótszy niż trzy lata.
Mogą się jednak pojawić problemy praktyczne w sytuacji, gdy umowa na czas nieokreślony poprzedzona jest umową na okres próbny oraz umową na czas określony.

Pojawia się więc pytanie, czy kolejną umowę – na czas określony lub na czas nieokreślony – można zawrzeć na stanowisko naukowe bez dodatkowych procedur konkursowych i opinii rady naukowej?

Przeprowadzenie konkursu i zatrudnienie na podstawie umowy na okres próbny, a następnie kontynuacja zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony, a dalej na czas nieokreślony z uwzględnieniem ewentualnego awansu pracownika, nie oznacza, że przy podpisywaniu kolejnego kontraktu mamy do czynienia z „nowym” zatrudnieniem. Chcąc kontynuować współpracę z danym pracownikiem naukowym i jednocześnie działać w zgodzie z powołanym wyżej przepisem, należy podpisywać stosowne aneksy – zmieniając terminowe warunki zatrudnienia: umowę o pracę zawartą na okres próbny na umowę na czas określony. Ta sama zasada dotyczy zmiany warunków zatrudniania z umowy terminowej na czas nieokreślony. Oznacza to więc, że nie powinno być przerw w zatrudnieniu. W tracie trwania stosunku pracy podpisujemy aneksy, zmieniając warunki zatrudnienia. W przeciwnym razie zajdzie konieczność przeprowadzenia konkursu.

Autor wpisu oraz
Mistrz prawa na stronie rachelski.pl

Anna Domin

Anna Domin

DYREKTOR MARKETINGU

Filozof, Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych, Instytut Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie kreowanie wizerunku w oparciu o strategię marketingową 360, Specjalizuje się w obszarach związanych z marketingiem i PR, budowaniem doświadczania z marką i kreowaniem efektywnej komunikacji z rynkiem. Jej publikacje ukazywały się na łamach takich tytułów jak: Marketing i Biznes, Magazif, Design Alive, Architecture Snob, Architect@Work.