12 kwietnia 2024
Anna Domin
Wypowiedzenie bez wskazania powodu jest bezzasadne
Jak prawidłowo określić przyczynę rozwiązania przez pracodawcę umowy o pracę na czas nieokreślony?
Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek podania pracownikowi przyczyny uzasadniającej rozwiązania umowy o pracę na czas określony (art. 30 par. 4 k.p.). Niewypełnienie tego obowiązku stanowi naruszenie przepisów o wypowiadaniu umów o pracę w rozumieniu art. 45 par. 1 k.p. i może skutkować koniecznością przywrócenia pracownika do pracy lub wypłacenia mu odszkodowania.
Pracodawca powinien również pamiętać, że wskazany w wypowiedzeniu umowy o pracę powód powinien być prawdziwy, konkretny i zrozumiały. W wyroku z 14 maja 1999 r. (sygn. akt I PKN 47/99) SN stwierdził, że warunek podania konkretnej przyczyny wypowiedzenia umowy jest spełniony wówczas, gdy pracodawca wskazuje w uzasadnieniu fakty i rzeczowe okoliczności dotyczące pracownika bądź jego zachowania w procesie świadczenia pracy lub zdarzeń, także niezależnych od niego, mających wpływ na decyzję pracodawcy. Podanie w oświadczeniu o wypowiedzeniu umowy o pracę nieprawdziwej przyczyny jest równoznaczne z brakiem jej wskazania, co skutkuje bezzasadnością wypowiedzenia, chyba że pracodawca wskazuje jeszcze jakieś inne przyczyny wypowiedzenia usprawiedliwiające odmienne twierdzenie (wyrok SN z 13 października 1999 r., sygn. akt I PKN 304/99).
Katalog poprawnie sformułowanych przyczyn rozwiązania umowy o pracę jest właściwie otwarty i nie sposób wymienić ich wszystkich. Można jedynie stwierdzić, iż w każdym przypadku powinna ona odnosić się do sfery pracy, a więc sposobu jej wykonywania przez pracownika, prezentowanego przez niego stosunku do obowiązków pracowniczych oraz możliwości i potrzeb zatrudniania ze strony zakładu pracy (por. wyrok SN z 21 lutego 1997 r., sygn. akt I PKN 9/97). Przyczyny leżące po stronie pracownika mogą mieć charakter zawiniony (np. brak staranności w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub podjęcie działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy) lub niezawiniony (np. długotrwała choroba pracownika wymuszająca na pracodawcy reorganizację).
Autor wpisu oraz Mistrz prawa na stronie rachelski.pl
Anna Domin
DYREKTOR MARKETINGU
Filozof, Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych, Instytut Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie kreowanie wizerunku w oparciu o strategię marketingową 360, Specjalizuje się w obszarach związanych z marketingiem i PR, budowaniem doświadczania z marką i kreowaniem efektywnej komunikacji z rynkiem. Jej publikacje ukazywały się na łamach takich tytułów jak: Marketing i Biznes, Magazif, Design Alive, Architecture Snob, Architect@Work.